Gratis regnskabsprogram til små virksomheder

Er du på jagt efter det bedste gratis regnskabsprogram til små virksomheder, foreninger og boligudlejning? Så er du kommet til det rette sted.

For langt de fleste mindre erhvervsdrivende kan det ikke betale sig at lade revisoren stå for bogføringen. I dag er regnskabsprogrammer så brugervenlige, at langt de fleste let kan komme i gang med bogføring. I denne guide hjælper vi dig til at vælge det bedste gratis regnskabsprogram.

Billy Logo
Vurdering:
5/5
Dinero Logo
Vurdering:
4.5/5

Gratis regnskabsprogram

Til at starte med skal vi understrege, at størstedelen af små virksomheder ikke behøver at betale for et regnskabsprogram. De muligheder, som eksisterer i gratis-versioner af programmer som Billy og Dinero, opfylder langt de fleste krav, som mindre virksomheder har til deres bogføring. Derudover findes programmer som E-conomic og Visma, hvilke er målrettet større virksomheder og således ikke optimale for den selvstændige erhvervsdrivende. Har du allerede adgang til disse programmer, som man skal betale for, er der selvfølgelig ikke noget forgjort i at fortsætte med at bruge disse. Faktum er blot, at du vil have alt for mange funktioner, som du ikke kommer til at bruge. Disse kan i sidste ende derfor skabe mere forvirring end overblik, hvis du blot har brug for et gratis regnskabsprogram til små virksomheder.

Vælg et online regnskabsprogram

Når du skal vælge hvilket gratis regnskabsprogram, som du skal vælge, så anbefales det helt klart, at du vælger et online regnskabsprogram såsom Billy eller Dinero. Der er mange fordele ved at vælge et online gratis regnskabsprogram. Disse dækker blandt andet over, at du altid har adgang til at tilgå regnskabsprogrammet uanset, hvor du befinder dig. Dette skyldes, at du blot skal have adgang til en computer for nemt at have overblik over din virksomheds økonomi. Dette giver samtidig den fordel, at der ikke vil gå data tabt, da du kan have alt data liggende online.

Med et online regnskabsprogram såsom Billy eller Dinero vil man få et meget overskueligt og nemt værktøj til at bogføre, udarbejde fakturaer eller andet, der hjælper din virksomhed med sine økonomiske foretagender. Hvis du alligevel ender i en blindgyde og sidder med et spørgsmål, som du skal have besvaret for at kunne komme videre med arbejdet, så er der ved de online regnskabsprogrammer mulighed for at tilgå support, enten telefonisk eller over en chat. Herved kan du nemt og hurtigt få svar på både store og mindre spørgsmål, som måtte trænge sig på.

Hvis du sidder som mindre virksomhed eller bogholder og er i tvivl om hvilket online regnskabsprogram, som du skal vælge, så læs med nedenfor. Her vil vi blandt andet komme ind på, om du skal vælge et betalt eller gratis regnskabsprogram samt hvilke muligheder, der er på markedet. Derudover vil vi også komme ind på alternative løsninger til at få klaret bogføringen eller andre økonomiske foretagender.

Betalt vs. gratis regnskabsprogram

Vi er allerede nu nået frem til, at du som mindre virksomhed sandsynligvis vil kunne klare bogføringen nemmest med enten Billy eller Dinero. Disse to regnskabsprogrammer er begge utrolig brugervenlig. Udviklingen af disse regnskabsprogrammer har fokuseret på at gøre enhver i stand til at kunne klare bogføringen. Der er en række områder, som du skal tage stilling til, når du skal vælge, hvilket der vil være det bedste regnskabsprogram for dig. Ingen virksomheder er ens og det vil være individuelt, hvilke funktioner man har brug for. Til at starte med, kan du vælge at fokusere på, om du skal vælge et betalt eller gratis regnskabsprogram. 

Men bør jeg vælge den betalte eller den gratis version?

Vi anbefaler, at uanset hvilket program du vælger, bør du starte med den gratis version. På den måde kan du forsøge at bogføre et par bilag og se, om det er noget for dig, inden du opgraderer. Du kan eventuelt også vælge at prøve både Billy og Dinero gratis. På denne måde kan du finde ud af hvilket program, der umiddelbart er mest brugervenligt for dig. Samtidig har du muligheden for at prøve at give dig i kast med at bogføre selv inden, at du blot vælger at outsource funktionen og få en ekstern bogholder eller revisor til at gøre arbejdet. Du vil højst sandsynligt hurtigt opdage, at det ikke er så svært, som du troede at holde styr på din virksomheds økonomi.

Kort sagt, er der dog en helt central forskel mellem Billy og Dinero, når vi ser på den gratis version. Billy tilbyder nemlig bogføringshjælp over livechat i sin gratis version, mens dette er en del af Dineros betalte version. Det er vores erfaring, at nyopstartede selvstændige bruger supporten utrolig meget. Af netop denne grund er Billy sandsynligvis det bedste valg for mange, hvis der ikke er behov for ekstra funktioner. Bogføringshjælpen gør nemlig, at du ikke behøver at have forstand på alverdens bogføringsregler mv. på forhånd. Bliver du i tvivl om reglerne, kan du hurtigt få svar på dine spørgsmål – selv med den gratis version af Billy regnskabsprogram.

Uanset hvilket gratis regnskabsprogram, som du vælger, så gælder det dog, at du ikke behøver at være en haj til at bogføre. Ved både Billy og Dinero er mange af processerne nemlig automatiserede. Dette betyder, at du eksempelvis ikke behøver at beregne moms, bogføre købsbilag og indtaste regninger.

Der vil selvfølgelig også være ulemper ved at vælge et gratis regnskabsprogram fremfor et betalt regnskabsprogram. Ved at vælge et gratis regnskabsprogram får du kun adgang til helt basale funktioner. Disse inkluderer bogføring, momsafregning, oprettelse af fakturaer osv. Ved at opgradere til den betalte version vil du få adgang til en lang række af ekstra funktioner.

Disse inkluderer eksempelvis:

  • Automatisk bogføring af løn
  • Gem dine kvitteringer i skyen
  • Scan dine kvitteringer ind via en mobil-app
  • Tilknyt dine kvitteringer til en bestemt postering
  • Og en lang række af andre funktioner…

Længere nede på siden kan du læse mere om de ekstra features som fås gennem en betalt version af henholdsvis Billy og Dinero.

Hvilket gratis regnskabsprogram er bedst?

I bund og grund kan både Billy og Dinero rigtig mange af de samme ting. Hvilket regnskabsprogram, der er bedst, kommer således an på, hvorvidt din virksomhed har nogle helt særlige behov, som kun ét af programmer kan opfylde. Derudover kommer beslutningen an på hvilket program, som du personligt finder mest brugervenligt. Du kan derfor med fordel prøve begge regnskabsprogrammer og se, hvilket du finder mest nemt at navigere i og hvilket, der har de funktioner, som du har behov for. Nedenfor kan du læse mere om forskellen på Billy og Dinero.

Billy Logo
Vurdering:
5/5
Dinero Logo
Vurdering:
4.5/5

Billy vs. Dinero

Hvad er prisen?

Lad os starte med at se på prisen:

  • Billy (Gratis version): 0 kr. pr. måned
  • Dinero (Gratis version): 0 kr. pr. måned
  • Billy (Betalt version): 195 kr. pr. måned
  • Dinero (Betalt version): 197 kr. pr. måned

Hvilken konklusion kan vi drage heraf? Der er ikke meget at hente på prisen, så det er en række af andre ting, som bør være grundlag for beslutningen.

Kan jeg få gratis hjælp til bogføring?

Som nævnt tidligere er det helt centrale element for gratis-brugere, at Billy tilbyder gratis hjælp til bogføring. Hvis du ikke er vant til at bogføre, vil dette være en meget vigtig funktion i starten og langt de fleste personer vil kunne drage stor fordel heraf. Vælger du alligevel en betalt version, har Dinero også denne funktion og så står de to regnskabsprogrammer lige igen. Ved Dinero kan du ikke få gratis hjælp til bogføring i den gratis version, men du kan dog stadig få hjælp til at navigere rundt i regnskabsprogrammet. Har du et meget simpelt regnskab, kan Dinero gratis derfor stadig være en mulighed, hvis du samtidig selv har lidt styr på bogføringsregler.

Få kendskab til dine kunder med 'Flinkelisten'

Dinero har en smart funktion, som ikke er mulig at få ved Billy. Dinero har baseret på sine informationer af utallige virksomheder udarbejdet flinkelisten. Dette er en ekstra funktion, som gives til alle Dinero-brugere, hvor du kan tjekke, om dine kunder betaler sine fakturaer til tiden. Hvis det er tilfældet, vil du modtage en notifikation, mens du udskriver fakturaen. Med flinkelisten vil du altså øge kendskabet til dine kunder og herigennem vil du i højere grad kunne være sikker på, at dine kunder betaler til tiden.

Bruger du lige nu et andet bogføringsprogram og er på udkig efter et nyt? Et helt nyt initiativ fra Dinero er at tilbyde gratis flytning af dit regnskab til Dinero. Processen bliver således så let som mulig for dig.

Send fakturaer gennem regnskabsprogrammerne

Både ved Billy og Dinero er det muligt at benytte et gratis faktura program. Herved vil du kunne tilgå en faktura online. Fakturaerne dannes nemt ved at benytte en faktura skabelon gratis. Du kan også vælge selv at designe dine fakturaer mere i dybden. Uanset, hvad du vælger, vil du have mulighed for at sende fakturaer ud direkte fra programmet. Herved skal du ikke til at åbne din mail og sende fakturaen ud på en mere manuel måde. Når du har dannet en faktura i dit foretrukne regnskabsprogram, vil denne blive markeret som værende “ikke sendt”. Når fakturaen er sendt, vil den blive markeret som “sendt”. Herved har du altid overblik over, om du har fået sendt alle de nødvendige fakturaer ud til dine kunder.

Indimellem kan man dog alligevel have behov for at sende en faktura mere manuelt gennem sin mail og ikke gennem regnskabsprogrammet. I relation til dette har Billy en smart funktion. Her kan du nemlig selv gå ind og markere en faktura som “sendt”. Denne funktion er ikke tilgængelig i Dinero og du bliver derfor nødt til at sende din faktura online gennem programmet for at have fuldstændig overblik over, hvilke du har sendt.

Kategorisér nemt dine bilag

Uanset, om du vælger Billy eller Dinero som dit bogføringsprogram, så er det muligt at kategorisere dine bilag og gemme dem online i skyen. Herved har du altid nem adgang til at finde frem til dine bilag. Bemærk dog, at du kun har adgang til at gemme dine bilag online i skyen, hvis du vælger den betalte version. Dette kan du læse mere om længere nede, hvor den betalte version og den gratis version sammenlignes. Ved at kategorisere bilagene skaber du et utrolig godt overblik, hvilket vil hjælpe dig rigtig meget i fremtiden, når du lige pludselig har rigtig mange bilag at holde styr på.

Ved Billy er det muligt at kategorisere sine bilag i 4 forskellige kategorier. Disse dækker over:

  • Hævet af ejer
  • Indskudt af ejer
  • Bankoverførsel
  • Manuel transaktion.

Ved Dinero har man dog mulighed for at kategorisere sine bilag endnu mere og herved skabe et bedre overblik. Ved at benytte Dinero regnskabsprogram kan man nemlig kategorisere sine bilag i hele 16 forskellige kategorier. Man får derfor mulighed for at lave en mere speciel kategorisering, hvor man blandt andet kan vælge at kategorisere under “Betaling af feriepenge” eller “Flyt af penge mellem beholdninger”.

Flyt nemt fra dit nuværende bogføringsprogram

Det er ikke kun brugere, som skal have deres første regnskabsprogram, der vælger at benytte Billy eller Dinero. Bogføringsprogrammerne er nemlig så brugervenlige, at mange rent faktisk også vælger at skifte fra deres nuværende bogføringsprogram. Står du i denne situation, så er Dinero måske det bedste valg for dig. Et helt nyt initiativ fra Dinero er nemlig at tilbyde gratis flytning af dit regnskab til Dinero. Processen bliver således så let som mulig for dig.

Hvad gør andre?

Ud fra ovenstående kan vi se, at programmerne stort set kan de samme ting. For mange personer er det således deres personlige opfattelse af brugervenligheden, som ligger til grund for beslutningen. Men for at træffe denne beslutning, er man jo nødt til at prøve begge programmer. Vi forstår, at dette er tidskrævende i sig selv og du vil egentlig bare gerne vælge rigtigt fra start. Af denne grund har vi besluttet at vise jer, hvad andre gør. Nedenfor kan du se et kort overblik over, hvor mange brugere Billy og Dinero hver især har, samt hvor gode anmeldelser de har fået på Trustpilot.

  • Dinero: 265.000 tilmeldte virksomheder
  • Dinero: 4,9/5 stjerner på Trustpilot baseret på 1.627 anmeldelser
  • Billy: 60.000 tilmeldte virksomheder
  • Billy: 4,6/5 stjerner på Trustpilot baseret på 922 anmeldelser

Baseret på ovenstående kan vi se, at flest virksomheder bruger Dinero. Derudover har de også modtaget den bedste rating på Trustpilot baseret på flest anmeldelser. Fra brugernes perspektiv er Dinero således det foretrukne valg. Vi skal dog huske på, at Billy også har fået rigtig mange brugere og gode anmeldelser. Det kan således godt være, at Billy alligevel er dit personlige foretrukne valg. Ofte handler antallet af brugere om, hvem der kommer bedst fra start. Dette vil selvfølgelig også have noget at gøre med, hvor gode regnskabsprogrammerne er, men det vil også have noget at gøre med markedsføring og hvem, der hurtigst kommer ud over stepperne. Blot fordi Dinero har flest brugere, betyder det derfor ikke, at Dinero nødvendigvis er det bedste regnskabsprogram for dig.

Billy betalt vs. gratis version

Nedenfor ser du et udklip af Billys eget overblik over de vigtigste ekstra funktioner, som du får i den betalte version. Vil du selv udforske forskellene lidt nærmere? Så se den fulde liste her.

Som du kan se, er der en del fordele ved at vælge den betalte version fremfor den gratis version. Først og fremmest har du mulighed for at lave ubegrænsede antal af posteringer ved den betalte version. Dette er en fordel, hvis du har en virksomhed, hvor der foregår meget køb og salg, som skal posteres hver især.

En anden markant fordel ved den betalte version er, at du får adgang til Billy app. Med Billy mobil-appen kan du tage billeder af dine kvitteringer på din mobil, hvorefter du kan tilgå dem i regnskabsprogrammet på din computer. Dette gør, at du slipper for en masse papirarbejde, da du blot kan have alle dine bilag og kvitteringer digitalt. Med den betalte version kan du vælge at gemme dine bilag i skyen således, at de ikke går tabt.

Vi anser adgang til mobil-appen og opbevaring af bilag i skyen som de vigtigste ekstra funktioner ved den betalte version, hvis du ønsker et regnskabsprogram til små virksomheder. Fordele i form af antal posteringer og adgang til integrationer giver mest en fordel, hvis du har en lidt større virksomhed, hvor du eksempelvis skal udbetale løn. Hvis du ønsker at designe dine egne fakturaer, er dette også en fordel ved den betalte version.

Dinero betalt vs. gratis version

Nedenfor kan du ligeledes se et udklip af Dineros funktioner i henholdsvis den betalte version og den gratis version. Du kan se den fulde liste over ekstra funktioner her.

Dinero - betalt vs. gratis version

Ved regnskabsprogrammet Dinero får man ligeledes nogle yderst brugbare ekstra funktioner, hvis man vælger den betalte version. Som ved Billy regnskabsprogram, skal du også være betalende bruger, hvis du ønsker at opbevare bilag i skyen. Ved Dinero får du dog adgang til mobil-appen både som betalende bruger og som gratis bruger. Dette er derfor en markant fordel, da du altid kan have overblik over din virksomheds økonomi. Det er dog ikke alle funktioner, som du har adgang til i mobil-appen som gratis bruger. Du kan ikke uploade bilag og kvitteringer gennem mobil-appen, medmindre du er betalende medlem. Vi anser denne funktion som en af de mest brugbare ved appen, hvorfor du altså skal være betalende medlem for at få det fulde udbytte af appen.

Som tidligere nævnt har man ikke adgang til bogføringshjælp ved Dinero som gratis bruger. Man har kun adgang til det, der hedder Programhjælp. Ved dette forstås, at man kan få hjælp til at navigere rundt i bogføringsprogrammet, men man kan ikke få hjælp til deciderede spørgsmål angående bogføringsregler mv. Vi anser det som meget vigtigt at kunne få bogføringshjælp, hvis du ikke er vant til at bogføre, hvorfor du bør overveje at være betalende medlem, hvis du ønsker at benytte Dinero bogføringsprogram. Som gratis medlem får du dog mulighed for at lave 10 opslag pr. måned med Bogføringsassistenten. Bogføringsassistenten hjælper dig med at bogføre på den rigtige konto med korrekt skatte- og momstræk. Herved får du alligevel mulighed for at få lidt hjælp til bogføringen som gratis bruger.

Andre fordele ved at være betalende bruger dækker blandt andet også over, at du kan få automatisk bankafstemning og adgang til integrationer. Vi anser dog ikke disse fordele som særligt nødvendige, hvis du ønsker et bogføringsprogram til små virksomheder.

Så hvilket gratis regnskabsprogram bør jeg vælge?

Er dit behov kun helt basale funktioner til bogføring og fakturering? Så er Billy nok det foretrukne valg, eftersom de har bogføringshjælp i deres gratis version.

Er dit setup lidt mere avanceret og omfattende, så det kan betale sig at spare tid med automatisk bogføring og andre ekstra funktioner? Baseret på brugeranmeldelser vil Dinero i dette tilfælde være det foretrukne valg.

Billy Logo
Vurdering:
5/5
Dinero Logo
Vurdering:
4.5/5

Kan jeg ikke bare lave regnskab i Excel?

Hvis du er af den gamle skole eller måske kan huske, at du engang har fået noget undervisning i bogføring, kan det være, at du har fået den idé at bogføre i Excel. Det kan siges helt kort – bogføring i Excel er en rigtig dårlig idé!

Men hvordan kan det være?

Jo – kort sagt er den ingen som helst grund til at skulle gøre bogføring mere besværligt, når både Dinero og Billy tilbyder særdeles brugervenlige alternativer. Vel at mærke helt gratis!

En anden grund til, at man aldrig bør lave bogføring i Excel er, at risikoen for fejl er langt højere end ved eksempelvis at bruge Billy og Dinero. Moderne regnskabsprogrammer har indsat en lang række af sikkerhedsforanstaltninger, der gør, at det er meget svært at lave store fejl. Et helt basalt eksempel herpå er, at balancen altid kommer til at stemme i moderne regnskabsprogrammer. I Excel kan det sagtens være, at balancen ikke nødvendigvis kommer til at stemme. Det betyder, at du skal bruge lang tid på at finde en fejl, der potentielt aldrig ville være opstået, hvis du brugte et moderne regnskabsprogram.

Selvom at det kan være fristende at benytte Excel til bogføring, fordi du måske i forvejen er bekendt med dette program, så bør du altså ikke gøre det. Desuden er der et lovkrav til regnskab, når du bogfører, der siger, at transaktioner ikke må kunne slettes. Dette kan de i Excel, hvorfor man altså ikke vil kunne overholde dette lovkrav, hvis man vælger at bogføre i Excel. 

Kan jeg ikke bare få min revisor til at bogføre?

Det kan for mange være fristende blot at få sin revisor til at klare bogføringen. Det kan virke nemt og overskueligt, hvis du alligevel har en revisor til at udarbejde dit endelige regnskab. Herved behøver du ikke at finde en bogholder til at stå for bogføringen eller give dig i kast med bogføringen selv. Derudover er man måske også mere tryg ved at lade sin revisor stå for det, da man så kan føle sig mere sikker på, at bogføringen bliver klaret ordentligt. Selvom at det kan virke nemt og overskueligt at lade din revisor stå for bogføringen, så er det helt klart noget, som du ikke bør vælge. Dette skyldes den simple årsag, at det er langt dyrere at få en revisor til at bogføre fremfor at vælge en bogholder eller selv gøre det.

Hvis du har fået lavet regnskab før, er du sikkert bekendt med, at dette ikke ligefrem er gratis. Selvom at det kan virke logisk, at revisoren tager en lavere timesats for at bogføre, så er dette ikke nødvendigvis tilfældet. Dette bør du derfor undersøge i dybden inden, at du lader din revisor stå for både bogføring og regnskab.

Skal du så bare selv stå for bogføringen? Dette er svært at svare på, da det i høj grad afhænger af, hvor kyndig du er til det og hvor meget tid, som du har til det. Hvis du mener, at du nemt kan komme i gang med at bogføre, så mener vi, at du bør starte med denne løsning. Det kan nemlig spare dig for en masse penge på lang sigt. Omvendt, hvis du mener, at du skal bruge meget tid på at komme i gang med at bogføre, så bør du måske overveje at få en bogholder til det i stedet for. Pointen er, at du hele tiden skal gøre op med dig selv, hvad du alternativt kunne have brugt din tid på. Det kan være, at du alternativt kunne have valgt at arbejde mere i stedet for at spilde tiden på bogføring. Herved kan det hurtigt være tjent ind at vælge en bogholder, da du så fokuserer på, hvad du er bedst til og bruger din tid her.

Ofte stillede spørgsmål

  • Hvad er det bedste gratis regnskabsprogram?

    Billy og Dinero er efter vores mening de bedste gratis regnskabsprogrammer til små og mellemstore virksomheder. Læs vores sammenligning af programmerne her.

  • Kan man godt nøjes med et gratis regnskabsprogram?

    Ja! Mange tusinde små- og mellemstore virksomheder nøjes med et gratis regnskabsprogram. Billy og Dinero stiller alle de basale funktioner til rådighed gratis.

  • Skal jeg vælge Billy eller Dinero?

    Dinero er størst i Danmark og har marginalt bedre anmeldelser på Trustpilot. Vi anser Billy som bedst til den helt lille virksomhed, der kun har brug for basale funktioner. Dinero tilbyder blandt andet automatisk bogføring, der kunne være relevant i et større set-up.

  • Kan jeg bruge Excel som gratis regnskabsprogram?

    Det kan siges helt kort – bogføring i Excel er en rigtig dårlig idé! Bogføring i Excel medfører stor risiko for fejl. Der er ingen grund til at bruge Excel, når både Billy og Dinero er gratis.

  • Tjekrevisor.dk giver dig informationer om regnskab og bogføring.

    Tjekrevisor.dk  

    5 stjerner – ud af 5 baseret på 59 anmeldelser.